Hem dünyada hem de ülkemizde son yıllarda
önem kazanan, kişinin mahremiyetinin korunması ile veri güvenliğinin sağlanması
ve kişisel verileri işleyen gerçek ve tüzel kişilerin yükümlülükleri önemli bir
gündem konusu olmuştur. Özellikle büyük şirketlerin ve sosyal medya devlerinin
yakın geçmişte kişisel verileri hukuka aykırı olarak toplaması ve saklaması
sebebiyle büyük cezalar alması, günlük hayatta elde edilen ve dijital olarak
saklanan tüm kişisel bilgilerin uygun şekilde korunmasına verilen önemi
artırmıştır ancak bu hala ülkemizde istenen seviyede değildir.
Bu da kişilerin kanunla kendilerine verilmiş
olan başvuru ve şikayet haklarını kullanmasına sebep olmaktadır. İlgililer
kanunun uygulanmasıyla ilgili taleplerini ilk olarak veri sorumlusuna
iletmeleri gerekmektedir. Başvurusu reddedilen veya verilen cevabı yetersiz
bulan ya da süresinde başvurusuna cevap verilmeyen ilgililer Kurula şikâyet
hakkını elde ederler.
Şimdiye kadar bu şikayetler Kişisel Verileri
Koruma Kurumu’na yazılı olarak yapılırken artık oturduğumuz yerden istediğimiz
zaman yapılabilecek. Gelin 2020 yılı Ocak ayından itibaren geçerli olan
şikayetlerin elektronik ortamda iletilmesi konusunu beraber inceleyelim.
İşte dijitalleşme ve elektronik dönüşümün hayatımıza olumlu yansımalarından birini daha görmüş olduk.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na veri
sorumlusu bir banka ile ilgili olarak 2019 yılı Eylül ve Ekim ayında yazılı
olarak başvuruda bulunmuş ve bu başvurulara ilişkin incelemesi devam eden bir
vatandaş olarak Kurumun bizlere sunduğu elektronik ortamda şikayet başvurusu
yapabilme imkanını çok yerinde bulduğumu belirtmek isterim. Vatandaşlar,
sunulan bu imkan sayesinde hem zaman hem de bütçe açısından tasarruf sağlamış
olacak. Özellikle çalışan vatandaşların bu başvuruları mesai saatleri
içerisinde yapması zor olduğu için başvurulara özel zaman ayırması gerekiyordu.
Şimdi başvuruları dilediği saatte dilediği yerden yapabilecek olan vatandaşlar
aynı zamanda başvuru dosyalarının takibini de yine elektronik ortamda
yapabilecek. Kağıt ortamında yapmış olduğum başvuru için her ay bir kere Kurumu
arayıp durumunu sorguluyorum ve yoğunluk sebebiyle incelemenin tamamlanmadığı
cevabını alıyorum. Ancak elektronik ortamda başvuru yapan vatandaşlar bu takip
sürecini de daha etkin bir şekilde yönetebilecek. Bu geliştirmede emeği
geçenlere teşekkür ederken, kişilerin de kişisel verilerini koruma konusunda
önlerinde bir engel olmadığını ve haklarını savunmaları gerektiğini yeri
gelmişken belirtmek isterim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder