6 Temmuz 2019 Cumartesi

Tüketici Hakkını E-Devletten Arayacak

11 Ağustos 2017 Cuma sabahı Resmi Gazete’yi kontrol ettiğimde tüketicinin hayatını kolaylaştıracak bir uygulamanın hayata geçtiğini görmüş ve buna çok sevinmiştim. O tarihe kadar birçok kez bankalarla kart aidatı, üyelik bedeli, hesap işletim ücreti gibi farklı adlar altında tarafımdan tahsil ettiği tutarlarla ilgili sorun yaşamış ve her bir banka için ayrı ayrı Kaymakamlığa giderek Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvuru yapmıştım. Haklıydım ve hakkımı da almıştım. Ancak beyaz yakalı bir çalışan olarak bu durum benim iş yerinden izin almama, Kaymakamlığa gidip başvuru yapmama ve süreci telefon ile takip etmeme sebep olduğu için “zamanımı çalıyordu”.

Şimdiye kadar verdiğim mücadelenin en yorucu tarafı Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvuruların bireysel olarak yapılmasıydı. Özellikle benim gibi bağımlı çalışan kişilerin iş yerinden yıllık izinlerini kullanarak bu başvuruyu yapması can sıkıcı bir konuydu. Yapılan mevzuat değişikliği artık bu konuda bize çok büyük kolaylık sağlıyordu.

Pekala yönetmelikteki bu değişiklik ne getirdi? Aşağıdaki cümleyi dikkatlice okuyalım.

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi ile yapılır.

Gördüğünüz gibi, artık şahsen Kaymakamlığa gidip yapmakta olduğumuz başvuruya alternatif olarak e-devlet üzerinden de hakem heyetine başvuru yapabilmenin önü açılmıştır. Yönetmeliği biraz daha incelediğimde şu ibare dikkat çekmektedir:

Elektronik ortamda yapılan başvuruların Tüketici Bilgi Sistemi ile yapılması zorunludur. Bu başvuruların geçerli olabilmesi için uyuşmazlıkla ilgili başvuru formunun eksiksiz olarak doldurulması, varsa bilgi ve belgelerin sisteme yüklenmiş olması gerekir.

Zaten önceden hakem heyeti ba
şvurularında bizden konuya ilişkin destekleyici belgeler isteniyordu, düzenleme ile elektronik ortamdan başvuru esnasında bunların örneğinin sisteme yüklenmesi gerektiği belirtilmiş. Bu da gayet makul ve kullanıcı dostu bir çözüm.
Bir de uygulama ne zaman başlayacak diye baktım, bunun cevabı da oldukça güzeldi:

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yani 11 Ağustos 2017de yayımlanan yönetmelik yine aynı gün yürürlükteydi. O halde daha fazla zaman kaybetmeden sistemin çalışıp çalışmadığını test etmek istedim ve e-devlet kapısına giriş yaptım. Arama bölümüne Tüketici Bilgi Sistemi yazdım.



Karşıma çıkan ekrandan “Uygulamaya Git” linkine bastım.


Ardından ilk defa giriş yapacağım için doldurmam gereken taahhütname karşıma geldi:


Bu bölümde kayıt yaptıktan sonra soldaki menüden “Tüketici Başvurusunu seçip elinizdeki belgelerle yaşadığınız sorunla ilgili Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvurunuzu artık gerçekleştirebiliyorsunuz.
Her ne kadar yukarıda bankalar özelindeki başvurularımdan bahsetsem de tabi ki bununla sınırlı değilsiniz. Sizler yıllık belirlenen limitler dahilinde satın almış olduğunuz her türlü mal ve hizmet için bu yolu kullanarak hakem heyetine başvurabilirsiniz. Bu bir ayakkabı, çanta, cep telefonu ya da TV olabilir. Eğer sorunu satın aldığınız firma çözmüyorsa, mal veya hizmet bedeli belirtilen limitler dahilindeyse, elinizde gerekli belgeler varsa, oturduğunuz yerden artık hakkınızı arayabilirsiniz.
O halde sizin canınızı sıkan tatsız bir müşteri deneyiminiz varsa, şimdi turkiye.gov.tr’ye giriş yaparak hakkınızı aramaya başlayabilirsiniz.

2 yorum:

  1. Merhabalar,
    Benden de yıllık kart ücreti adı altında kesintiler oldu. Bankayı aradığımda sadece bu yıl için geri ödemeyi yapabileceklerini ancak önceki seneler için birşey yapamayacaklarını dile getirdiler. Bu yıl içinde ise eğer 9 ay kredi kartını iptal ettirmemek şartıyla geri ödeme yapılacağı söylendi. Peki bu durumda sadece ekstreleri e devlet üzerinden sunarak itiraz edebilirmiyim? Yoksa yine elimde yazılı bir red cevabı olmalımı?

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,

    Elinizde yazılı bir red cevabı olması, hakem heyetinin inceleme sürecinde aradığı bir gerekliliktir.

    Selamlar,
    Volkan

    YanıtlaSil